Roeland Broeckaert, schreef het boek ‘Dienend Leiding Geven’ (zacht voor mensen, hard voor resultaten), een praktische handleiding over hoe leiderschap gecentreerd kan worden rond de drie basisbehoeften van medewerkers: autonomie, verbinding met de organisatie en zich competent voelen.

Dienend Leiderschap
Over één ding zijn de meeste experts het eens: traditioneel autoritair leiderschap, een gebrekkige feedbackcultuur of rigide hiërarchische verhoudingen leiden zelden tot stevige werkrelaties. Volgens Broeckaert is de filosofie van dienend leiderschap dat je als leider geen volgers, maar nieuwe leiders creëert. Een dienend leider helpt zijn medewerkers zich te ontplooien en leert ze om anderen te inspireren hetzelfde te doen. Het roept de leider op om een werkomgeving te creëren waarin zijn medewerkers hun talenten en passie kwijt kunnen en waarin ze zichtbaar bijdragen aan de missie en de doelen van hun organisatie.

Het ABC van dienend leiderschap
Medewerkers hebben behoefte aan drie elementaire zaken:

  • Autonomie

Het in bepaalde mate zelf kunnen bepalen wat een medewerker doet en hoe hij iets doet.

  • Binding

Binding met een doel en het team. De medewerker wil bijdragen aan een – ook voor hem/haar – zinvol doel en zich verbonden voelen met het team en de organisatie.

  • Competentie

De medewerker wil ergens goed in zijn.blog okt2015 1

Toepassing ABC-model in de praktijk

Waar dienend leiderschap in de praktijk om draait legt Broeckaert uit aan de hand van een concreet stappenplan.blog okt2015 2

Het True Leadership Programma van PIM (Partner in management)
“True Leaders” zijn dienende leiders die medewerkers het maximale uit zichzelf laten halen. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord. De organisatie beschouwt zichzelf als een lerende organisatie. Er ontstaat een flow van continu verbeteren. Top performance bedrijven streven daarna en middelmatige bedrijven laten het zoals het is. Het verschil tussen een 7,5 en een 9!

Deel via social media

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn