Wat betekent goed leiderschap voor jou?
Topsport en bedrijfsleven liggen heel dicht bij elkaar. Goede leiders gaan voor het hoogst haalbare, elke dag moet het beter dan de dag ervoor en ze willen allemaal het beste uit hun team halen. Ik geloof niet in traditionele directeuren. Ik heb de titel zelf ook van mijn kaartje gehaald. Daar staat nu ‘trotse ondernemer’. Bij mij gaat het niet om managen, maar impact hebben is mijn drive. Mensen hebben wel behoefte aan een natuurlijke leider. Ik geloof dat mensen veel meer kunnen dan ze denken. Leiderschap betekent mensen inspireren, stimuleren, uitdagen en ondersteunen om het beste uit zichzelf te halen. Daar moeten ze wel voor open staan. Door zelf te ontdekken en te voelen, te leren.
Een leider moet een gezonde dosis zelfkennis bezitten. Wat voor type persoon ben je, waar liggen jouw valkuilen, maar bovenal: waar wordt je gelukkig van, waar krijg je energie van en wordt je vrolijk van? 

Hoe geef jij zelf invulling aan leiderschap?
Bij Van der Laan werken we met zo’n 100 collega’s. Ik zie mezelf meer als coach dan als directeur. Het is mijn taak om focus te houden op de strategie en te zorgen dat het team in haar kracht staat en vooral de dingen doet waar ze goed in is. We hebben bij Van der Laan naar iedere medewerker gekeken en de vraag gesteld: geeft deze medewerker energie en voegt deze medewerker waarde toe. Met de mensen waarbij dit minder of niet het geval was, zijn we aan de slag gegaan om ze in hun kracht te zetten d.m.v. verschuivingen of nieuwe functies. Enkele energie-slurpers hebben we helaas niet kunnen ombuigen en daar afscheid van moeten nemen, maar we hebben het wel gedaan. Beter einde aan de pijn, dan pijn zonder einde. Dit was geen makkelijk proces maar wel nodig. Soms is het nodig vaste patronen te doorbreken om verder te komen. Ik zoek loyale mensen die de moeite waard zijn om energie in te steken omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om van het bedrijf op lange termijn een succes te maken. Dan geniet ik ervan ze te helpen bij hun verdere ontwikkeling.

Door mijn ervaringen met sportmanagement bij Xpedition Gold heb ik bij Van der Laan een meer strategische en minder operationele rol ingenomen. Ik besteed wat minder tijd aan de operatie van het bedrijf maar met veel meer toegevoegde waarde.
Naast de sport adviseer ik vanuit XpeditionGold ook enkele andere bedrijven. Bij enkele zit ik het MT voor en leid ik ze door een traject heen. Ik vertaal sport naar bedrijfsleven. Zowel bij topsport als in het bedrijfsleven gaat het erom doelen te behalen. Bij het maken van een plan zijn de Olympische Spelen in Rio in 2016 voor mij het ijkpunt. Tot die tijd geef ik alles, maar daarna moet het staan en gaat het MT zelf verder.
Ik begin met ze te vragen: “Wat is nu jouw gouden medaille?” Als je die medaille wil halen, zul je ernaar moeten streven elke dag beter te zijn dan de dag ervoor. Elke dag dichter tot de kern te komen. Dit geldt ook voor het bedrijf als lerende organisatie. Daar zit het verschil tussen efficiënt en effectief. De kracht zit in het voortdurend optimaliseren van de processen.

Wat is er nodig in leiderschap?
Een trend die ik steeds meer zie is dat verantwoordelijkheid zoveel mogelijk naar beneden gelegd wordt. De “span of control” niet te groot maken en zelf verantwoordelijkheid nemen. Wij hebben dan ook geen managers, maar de leidinggevenden werken allemaal mee. In ons organogram staan alle afdelingen direct naast elkaar en niet onder elkaar. Daarnaast is het werken met verschillende generaties actueel. Wij hebben een mix van jong en oud, die we bij elkaar zetten. Zodat ze elkaar kunnen aanvullen in snelheid en ervaring en elkaar kunnen inspireren.
Aandacht voor mensen is essentieel. Wat heeft iemand nodig en dan gaan we aan de slag. Wij hebben de VDL Academy, waarin
iedereen een traject doorloopt. In dit traject kijken we in eerste instantie naar de persoon, naar voorkeursgedrag, voeding, beweging en slaap. Hiermee creëren we een topsport cultuur binnen het bedrijf. Om iedereen in zijn kracht te zetten is het voorkeursgedrag leidend. Als methode gebruiken we hierbij DISC. Maar daarnaast hebben we een checklist voor vaardigheden en specifieke kennis die voor de functie nodig is.

Wat raad je jonge managers aan?
Ik geloof dat elk bedrijf doelstellingen heeft die voor iedereen hetzelfde zijn: enthousiaste collega’s, enthousiaste klanten en gezonde marges. 34
De marges zijn uiteindelijk het belangrijkste, rendement moet gehaald worden. Focus daarop. Dat betekent niet winstmaximalisatie, maar focussen op lange termijn. Een goede mix van persoonlijkheden met verschillend voorkeursgedrag binnen een bedrijf is belangrijk. De mensen in het team waarmee ik aan het bedrijf leiding geef, hebben allemaal andere profielen. We vormen een goede mix, we luisteren naar elkaar, kunnen schakelen en corrigeren elkaar. Ons motto is ‘goed is nooit goed genoeg’. Het verschil tussen zilver en goud is 100%. Dit vraagt een bepaald type persoon en zit in je mindset. Het begint met bewustwording. Ik raad iedereen dan ook aan een personal coach te hebben. Luisteren is belangrijk en open vragen stellen, maar ook goed kijken. Kijk of je kunt achterhalen wat iemand beweegt, wat is belangrijk voor die persoon. Hoe kun je een band scheppen en mensen raken? Gebruik humor, met een glimlach bereik je meer en tot slot blijft de belangrijkste vraag: Waar wordt je echt gelukkig van? Dan kun je de energie geven en vragen die naar die gouden medaille leidt.

Interview door Sandra Hofman in opdracht van PIM

Deel via social media

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn